Close
Ref-case agile vervoersmaatschappij

Agile/Scrum bij een vervoersmaatschappij

Project: Agile/Scrum implementatie bij een vervoersmaatschappij

Als onderdeel van een landelijke vervoersmaatschappij, was de afdeling “Passagiers Oplossingen” verantwoordelijk voor alle minor & major releases met betrekking tot de ontwikkelde software van de systemen voor de verkoop van de internationale tickets. Deze systemen omvatten de volledig benodigde functionaliteit; van zoeken naar beschikbare vervoersmiddelen, reserveringen en boekingen tot betalingen, ticketing en naverkoop.

Terug
De situatie bij de opdrachtgever

Binnen de vervoersmaatschappij was de afdeling “Delivery” verantwoordelijk voor het bepalen van de scoping van releases. De methodiek binnen de organisatie was een “waterval-methodiek” met daarbij een bundeling van kleine wijzigingen in minor releases (10 keer per jaar) en de grotere, meer complexe wijzigingen in major releases (2 keer per jaar). Vooral de major releases met een gemiddelde doorlooptijd van ongeveer 8 maanden leverden te laat de gewenste functionaliteit en te veel kwaliteitsproblemen op.

De oplossing vanuit MOJEO

Vanuit Mojeo hebben we gezamenlijk met een externe consultant het Agile/scrum introductieverhaal gepresenteerd aan het managementteam. Nadat de keuze was gemaakt om de transitie richting Agile/Scrum in te zetten, zijn er opleidingssessies gestart op basis van de rollen

die de teammembers toebedeeld kregen, dus als Product Owner, Scrum Master & team members (analisten, developers & testers). Hierbij werden alle onderdelen van het Agile/Scrum proces getraind: van breakdown naar user stories, tot stand komen van resourcesplanning, sprint planning, uitvoer & daily scrums, demo’s & retrospectives.

Het is mooi om de groei te zien die teamleden maken, de dynamiek en de energie die mensen erin leggen om binnen elke sprint van 2 weken, het werk dat ze samen ‘aangenomen’ hebben, ook daadwerkelijk op te leveren.

Bij de toename van de zogenoemde velocity zie je ook de afname van defects waardoor de geleverde kwaliteit een stijgende lijn laat zien. Dit heeft ook weer direct positieve impact; want hoe minder defects,

hoe minder problemen in productie, des te minder analyse van problemen is er nodig, waardoor er minder re-work is en dus minder impact op je volgende sprint.

‘‘We all benefit …..’ Niet alleen het team, maar uiteindelijk heeft de opdrachtgever er ook veel voordeel van. De voordelen van de Agile/Scrum werkwijze vertaalde zich uiteindelijk in een afschaffing van de Minor & Major Releases naar 1-maandelijkse releases, waardoor je nog korter op de bal kon spelen: een veel snellere ‘time to market’ vanaf het ontstaan van een idee!

De toegevoegde MOJO

Bij de opdrachtgever was er nog niemand bezig met Agile/Scrum. Dankzij MOJEO’s kennis en drive is de Agile/Scrum-werkwijze succesvol geïmplementeerd en wordt deze tot op de dag van vandaag gebruikt.