Close

Hoe kom je erachter of een project gaat ontsporen en hoe voorkom je de schade?

Een project kun je vergelijken met een trein; Je hebt een spoor nodig, wissels om de trein van koers te laten wijzigen en (tussen)stations waar je de trein veilig wilt laten aankomen. Liefst natuurlijk volgens het spoorboekje dat je van te voren hebt opgesteld.

Maar onderweg kan er van alles gebeuren; het spoor ligt er toch niet zo netjes bij als je had verwacht, er ontstaan vertragingen door de welbekende blaadjes op de rails in de herfst, er zijn aanpassingen in snelheden of routes nodig. Het ontsporen van een trein komt gelukkig niet meer vaak voor, het ontsporen van een project gebeurt helaas nog wel regelmatig. Wanneer zouden voor een projectmanager de seinen op rood moeten staan? Ingrijpen voordat een project ontspoort is namelijk cruciaal. Na ontsporing is het vaak te laat en is de schade enorm.

Symptonen waaruit blijkt dat een project ontspoort

Een aantal symptomen waaraan je kunt herkennen of een project aan het ontsporen is:

  • Mijlpalen worden herhaaldelijk niet gehaald;
  • Afnemer is steeds vaker ontevreden over wat er geleverd wordt;
  • Er ontstaan conflicten binnen het  project;
  • Escalatiepaden lijken niet meer te werken;
  • Belangrijke teamleden verlaten het project;
  • Het is vaak niet eenduidig en concreet wat de reden van het ontstaan van de symptomen is;
  • Er is een negatieve mindset ontstaan in en/of buiten het project

Op het moment dat je één of meerdere van deze symptomen onderkent in een project is het cruciaal om snel in te grijpen om te voorkomen dat het project daadwerkelijk ontspoort en de schade nog groter wordt.

Er zijn veel methodieken om projecten die ontspoord zijn te behandelen, maar mijn inziens is symptoomdetectie en adequaat ingrijpen veel belangrijker om juist ontsporing te voorkomen.
Langzamer rijden (of zelfs aan de noodrem trekken) is vaak de enige gerechtvaardigde optie. De schade zal eerst onderzocht en vervolgens hersteld moeten worden. Herstelacties moeten ingepland worden alvorens de trein zijn weg weer kan vervolgen. Stukje spoor vernieuwen, extra personeel op de trein, wissels omzetten en eenmalig een andere route nemen, wagon loskoppelen, goede communicatie op de perrons. Allemaal acties die in de treinwereld met regelmaat uitgezet worden om erger te voorkomen.

Het projectassessment van MOJEO

Het onderzoeken van de schade binnen een project kan door Mojeo gedaan worden middels een projectassessment. Door een onafhankelijk bedrijf met projectmanagementspecialisten naar een project te laten kijken ontstaat een ongekleurde visie. Mojeo kan vervolgens ook ondersteunen bij het organiseren van de herstelacties, dit doen we uiteraard in heel nauwe samenwerking met alle stakeholders binnen de organisatie. Met één gezamenlijke missie: Het project op de rails zetten én houden!

Meer over projectmanagement