Close
VodafoneZiggo referentiecase

Project GURU bij VodafoneZiggo in Maastricht

Project: GURU bij VodafoneZiggo in Maastricht

VodafoneZiggo is een Nederlands bedrijf dat vaste, mobiele en geïntegreerde communicatie- en entertainmentdiensten levert aan consumenten en bedrijven. VodafoneZiggo is een joint venture van Liberty Global, het grootste internationale tv en breedbandinternet bedrijf en Vodafone Group, een van ’s werelds grootste telecommunicatiebedrijven.

Lees hieronder verder

Terug

De situatie bij VodafoneZiggo

Bij grote organisaties ontstaan er voortdurend proposities en daarmee projecten om VodafoneZiggo sterker in de markt te zetten. ‘’Projecten komen tot stand doordat het bedrijf een initieel idee heeft. Dit kan vanuit verschillende afdelingen komen, bijvoorbeeld de marketing of HR afdeling’’ begint Patrick van den Broek, Manager Project Management IT B2C bij VodafoneZiggo. ‘’Als een propositie door de selectie heen komt om uitgevoerd te worden, ontwikkelen en verzorgen wij, met onze afdeling IT, alle IT gerelateerde zaken hiervoor.”

‘’De urgentie van dit project is voortgekomen uit een enorme kans. Vaste (Ziggo) & mobiele (Vodafone) diensten zijn middels een joint-venture bij elkaar gekomen. Dit gaf ons de mogelijkheid om de data van beide organisaties aan elkaar te koppelen in één systeem en gebruik van te maken.‘’

Eén van deze proposities is het project GURU. ‘’Als een klant belt kan de medewerker op basis van de klantnaam heel veel data opvragen uit het systeem. Het systeem kan vanuit deze data een op maat gemaakt aanbieding aan de klant verschaffen. Als voorbeeld; we weten uit onze (contact)data dat een klant veel naar sport kijkt. Een medewerker krijgt dan vervolgens uit het systeem een advies om de klant dan een specifiek sportpakket aan te bieden tegen bijvoorbeeld gereduceerd tarief.’’ Van den Broek geeft aan dat er zowel bij Ziggo als bij Vodafone al een soortgelijk systeem actief was. Het nieuwe systeem GURU zorgt er echter voor dat de data van beide bedrijven aan elkaar gekoppeld wordt.

‘’De urgentie van dit project is eigenlijk voortgekomen uit een enorme kans. Vaste (Ziggo) & mobiele (Vodafone) diensten zijn middels een joint-venture bij elkaar gekomen. Dit gaf ons de mogelijkheid om de data van beide organisaties aan elkaar te koppelen in één systeem. GURU kan vanuit de data een op maat gemaakte aanbieding voor vast en/of mobiel voor een klant opstellen.’’

MOJEO binnen het project

John Leerssen, projectmanager van MOJEO, heeft reeds een ander project bij VodafoneZiggo succesvol afgerond en daarom was het logisch om hem ook bij dit project te betrekken. “John Leerssen heeft in een sneltreinvaart kennis opgedaan van de telecomwereld, onze organisatie en de inhoud van het desbetreffende project. Daarnaast was hij een prima aanvulling in het team. Bij het starten van het project GURU, dachten we dan ook meteen dat deze klus goed aan zou sluiten bij zijn vaardigheden.”

‘‘Projectmanagers van MOJEO signaleren risico’s tijdig en voorkomen dat het daadwerkelijk een rol gaat spelen. Hierin wordt VodafoneZiggo echt ontzorgd.’’

Binnen het project GURU is John verantwoordelijk voor de IT-levering van het project. Van den Broek vult aan. “Er is een projectteam samengesteld, dat bestaat uit medewerkers van VodafoneZiggo, mensen die bij partners/leveranciers zitten en ontwikkelaars die bijvoorbeeld in India zitten. Het is de taak van de Projectmanager om dit bij elkaar te brengen. John is in dit hele proces scherp, bekijkt constant of het goede geleverd wordt en houdt de projectleden bij de les. Zo signaleert hij tijdig risico’s en wordt voorkomen dat het risico daadwerkelijk een rol gaat spelen. Hierin wordt VodafoneZiggo dus echt ontzorgd.’’

De toegevoegde mojo

Van den Broek licht toe dat MOJEO naast de ‘reguliere’ werkzaamheden bij VodafoneZiggo ook op een andere manier toegevoegde waarde biedt. ‘’Zeker in de sterk concurrerende consumentenmarkt hebben wij als organisatie de behoefte om steeds sneller naar de markt te gaan met nieuwe diensten. MOJEO heeft ons, vanuit haar netwerk, in contact gebracht met NS International. NS International had vergelijkbare uitdagingen en heeft daarom een Agile transformatie ingevoerd (SAFe). We zijn het gesprek aangegaan om te kijken of we iets van elkaar zouden kunnen leren op dit gebied.’’ Dit initiatief maakt van den Broek zeer enthousiast. ‘’Je verwacht dit niet van een externe partij, dat zijn echt de spreekwoordelijke krenten in de pap. Toegevoegde waarde bieden door je volledig in te leven in de behoefte van je klant en hier vervolgens vanuit eigen netwerk goed op inspelen.”

‘‘Toegevoegde waarde bieden door je volledig in te leven in de behoefte van je klant en hier vervolgens met oplossingen op inspelen.”

Ter afsluiting van het gesprek somt van den Broek nog een aantal steekwoorden op die hem te binnen schieten als hij aan MOJEO denkt. ‘’Innovatief, competent, professioneel, down-to-earth in de omgang maar ook niet bang om de mouwen op te stropen. Deze elementen dragen uiteraard bij aan de werksfeer bij VodafoneZiggo”, aldus van den Broek. ‘’Serieus en hard werken, doen waarvoor je er bent, maar ook iets extra’s toevoegen zonder het primaire doel uit het oog te verliezen.”